En solo flyvning fredag aften

En solo flyvning fredag aften

Det er flyvevejr for fuld skrald. Så igen fredag aften var vi klar til flyvning. Der skulle dog først lige tankes efter morgenflyvningen, og til dette stævne foregår det om eftermiddagen inden aftenflyvning. Det er ok, men det betyder at fra 17 til 18.30 skal 30 hold nå at tanke gas, og efter en morgenflyvningd der var lang og alle har tømt deres flasker, så er det mange hundrede liter gas der skal tankes. Vi kom heldigvis i god tid, så vi fik relativt hurtigt fyldt vores flasker.

Til briefingen havde Stævnelederen besluttet at det skulle være en solo flight, hvor piloten er alene i kurven. Der var udskrevet tre task, men en Judge Declared Goal, en Watership down, og en Pilot Declared Goal. Udfordringen var at termikken stadig var igang, og der ikke var ret meget styrbarhed. Under briefingen blev taskene udfordret af piloterne, og det endte med at stævneledelsen måtte tage en pause og se på hvordan man kunne forbedre flyvningen. 

Det blev så besluttet at det var fællesstart fra Stævnecentret, og at der kun var to tasks, en Pilot Declared og en Fly on. Det var stadigvæk en solo flyvning for piloten. 

Startpladsen var ikke blevet større siden i går, så vi lå meget tæt under start, faktisk kunne man se konturene af en bil gennem ballonstoffet under kold inflation. Men vi fik rejst ballonen uden en skramme, og Christoffer kom godt i luften. 

Inden grønt flag havde vi declareret først mål. Der var næsten ikke noget styrbarhed, vinden var direkte mod syd, så det var en udfordring. Vi lagde målet 4 km væk, fordi der var godt fart på vinden, så Christoffer skulle have lidt tid i luften inden målet.

På jorden var Martin så også med i bilen, og med vores computer set up med Windmaster, så kan han se de samme informationer om ballonen, retning og højde som Christoffer kan i kurven. Det er en stor hjælp, og gør at følgeholdet kan støtte unedr flyvningen.

Det gik okay mod første mål, vi havde sat det i kurs 354 og i 1200 fod. Vi estimerer resultatet til 250 meter. Det gik endnu bedre mod næste mål, som vi declarede over et vejkryds i 400 fod. Her estimere vi resultatet til 25 meter.

Så alt i alt en god flyvning.